Po 28. put Jugoslovenski pozorišni festival u užičkom Narodnom pozorištu. Pod sloganom Šta misliš o svom ocu?, u takmičarskom programu festivala Bez prevoda od 1. do 7. novembra na Velikoj sceni biće izvedeno sedam predstava iz Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Srbije.
Prema navodima selektora 28. Jugoslovenskog pozorišnog festivala Zorana Stamatovića, Užice će ugostiti nacionalne teatre iz regiona sa najjačim ansamblima i najbolje predstave iz prethodne pozorišne sezone u regionu.
Predočivši da je odgledao oko 50 predstava u zemljama regiona, selektor Zoran Stamatović, direktor Narodnog pozorišta Užice, ocenio je da je za nama produkcijski dobra godina i da je, posle dužeg vremena, pozorište ponovo živo i da se bavi aktuelnim temama.
Pred festivalskom publikom 28. JPF-a biće izvedene predstave Deca, Narodnog pozorišta Beograd, Edip, Jugoslovenskog dramskog pozorišta, Naš razred, Gradskog dramskog kazališta Gavella Zagreb, Ivanov, Narodnog pozorišta Sarajevo, Očevi i oci, Narodnog pozorišta Beograd, Nesporazum, Crnogorskog narodnog pozorišta Podgorica i Otac, Ateljea 212 iz Beograda.
Šta misliš o svom ocu?
Pitanje šta misliš o svom ocu? vodi nas ka saznanju šta mi jesmo, kako se u javnosti predstavljamo, čega se ili koga najviše bojimo i šta nas ili ko nas najbrže i najlakše naljuti i povredi. Otac i odnos prema ocu je jedna od glavnih tema evropskog teatra od Eshilovih Orestija do danas i ovoj velikoj temi mi posvećujemo ovogodišnji Jugoslovenski pozorišni festival – bez prevoda.
DECA Milene Marković, kompozitorka i rediteljka Irena Popović, produkcija Narodno pozorište Beograd.
Predstava DECA je nastala na osnovu istoimenog dela Milene Marković. U ovom kompleksnom umetničkom delu autorka je potpuno otvorila srce i napravila sublimaciju svog dramskog i pesničkog iskustva. Deca govore o odrastanju dece i stvaranju nove dece, koja će, ili neće, imati svoju decu. Ima tu i različitih očeva, dobrih i loših, rođenih i usvojenih, prisutnih i odsutnih… Kompozitorka Irena Popović svojom muzikom bila je značajna podrška mnogim uticajnim rediteljima, a sada se odvažila da kreira savremenu srpsku operu. Savremene srpske opere su velika retkost na našim scenama i zato je ova predstava morala da dođe na JPF i otvori festival.
Sofokle, CAR EDIP u režiji Vita Taufera, u produkciji Jugoslovenskog dramskog pozorišta.
Edip je najpoznatija evropska priča o oceubistvu i tragičnom putu do spoznaje sopstvenog identiteta. Slovenački reditelj Vito Taufer nas je sve iznenadio i oduševio postavkom u kojoj je kroz antičku tragediju ispričao priču o padu savremenog, uspešnog čoveka, oca porodice i narodnog vođe. Ova predstava je u prethodnoj sezoni pobudila veliko interesovanje u Beogradu, dobila je izuzetno pozitivne ali i veoma negativne kritike. Zato smatramo da svoj sud o ovoj predstavi mora dati i publika našeg festivala.
NAŠ RAZRED Tadeuša Slobođaneka, reditelj Jasmin Novljaković, Gradsko dramsko kazalište – Gavella, iz Zagreba, Hrvatska.
Drama Naš razred prati sudbinu desetoro dece, drugara i drugarica, Poljaka i Jevreja tokom 20. veka. Očeva u drami naizgled nema, ali očevi su decu poslali u škole, deca na času govore šta će biti kada budu veliki kao njihovi očevi. Decu svet deli na osnovu toga ko im je otac, a kada decu podelite na taj način, nasilje logično sledi, a posledice su nesagledive. Ideja našeg festivala je da spaja ljude, da budemo u dijalogu bez prevoda. I zato nam je osobita čast da će naši gosti biti Gradsko dramsko kazalište Gavela iz Zagreba.
IVANOV Antona Pavloviča Čehova u režiji Paola Mađelija , produkcija Narodno pozorište Sarajevo.
Ivanov je čovek koji nikada neće biti otac. Takav lični izbor u zagušljivom patrijarhalnom svetu palanke je neoprostiv greh. Ne biti otac znači, ne oženiti se onako kako se to od tebe očekuje, ne voditi računa o imetku, ne paziti šta će drugi da kažu – jednom rečju biti osuđen na propast. Ne biti otac znači osuditi sebe na samoprogonstvo čiji je jedan od mogućih, radikalnih oblika samoubistvo. Želeći da prevazilazimo granice, da spajamo narode preko pozorišta, pozvali smo ponovo u goste naše drage prijatelje iz Narodnog pozorišta Sarajevo.
OČEVI I OCI Slobodana Selenića u režiji Veljka Mićunovića i izvođenju Narodnog pozorišta iz Beograda.
Očevi i oci je uzbudljiv i potresan roman o istoriji Srbije u 20. veku kroz priču o tri generacije Medakovića. Reditelj Veljko Mićunović je radnju romana smestio u kontekst nekakvog amfiteatra u kome se možda sudi, a možda i seciraju i analiziraju očevi i oci. U ovoj modernoj i uzbudljivoj predstavi likovi će se suočiti sa pitanjem iz naslova festivala – šta mislim o svom ocu? Njihov odgovor se duboko tiče svih nas.
NESPORAZUM Albera Kamija u režiji Damjana Pejanovića i produkciji Crnogorskog narodnog pozorišta, Podgorica.
Osnov za Nesporazum, čuvenu dramu Albera Kamija je priča o sinu koji je odbio da bude glava – otac porodice. Ostavio je kod kuće majku i sestru da se snalaze same, a on je pošao u svet, odakle se vratio imućan i zadovoljan. Zatekao je majku i sestru tamo gde ih je i ostavio. Nisu ga prepoznale. Apsurdni nesporazum vodio je pravo u porodičnu katastrofu koja je razotkrila sav jad i bedu ljudske egzistencije. Reditelj Damjan Pejanović je za režiju ove predstave dobio nagradu na 38. Festivalu internacionalnog alternativnog teatra FIAT 2023. godine. Užička publika je uvek pokazivala radoznalost za pozorišne eksperimente. Verujemo da će tako biti i ovaj put.
OTAC Florijana Zelera u režiji Paola Mađelija u produkciji Ateljea 212.
Poslednja predstava na ovogodišnjem Festivalu pogađa tačno u srž savremenog problema – velike bolesti i velikog straha – demencije. Suzan Zontag je napisala knjigu BOLEST KAO METAFORA koja se odnosi na rak, a demencija je metafora našeg vremena u kome sve više sećanja pohranjujemo na razne virtuelne prostore za skladištenje. Drama Otac Florijana Zelera govori o onome što odrasla osoba veoma teško može da prihvati, a to je da njen otac, taj divni i strašni muškarac kopni i gubi pamćenje. Kako je moguće da me se moj tata ne seća? Odgovor na pitanje šta da mislim o svome ocu govori ne samo o meni već i o svetu koji me okružuje.
Predstave će počinjati u 19 sati i 30 minuta, a po njihovom izvođenju u holu Narodnog pozorišta biće i tradicionalni okrugli stolovi koje će voditi prof. dr Marina Milivojević Mađarev. Festivalska publika imaće priliku da oceni predstave nakon izvođenja.
Stručni žiri odlučivaće o dodeli devet nagrada Ardaliona: nagrade za najbolju predstavu, za najbolju režiju, za najbolju žensku i mušku ulogu, za najbolju epizodnu ulogu i najboljeg mladog glumca, nagrade za najbolju scenografiju i najbolju koreografiju i specijalne nagrade za neke od elemenata predstave koji nisu obuhvaćeni prethodnim nagradama.
Stručnim žirijem 28. JPF-a predsedavaće Modrag Tabački, scenograf, kostimograf i univerzitetski profesor(Srbija), dok su među članovima žirija Urša Raukar glumica(Hrvatska), prof. Milan Nešković reditelj(Srbija), prof. Almir Imširević, pisac, dramaturg(Bosna i Hercegovina) i Miloš Latinović, pisac, direktor BITEF teatra(Srbija).
Prema navodima Dragoljuba Stojadinovića, zamenika gradonačelnice Užica i predsednice Saveta festivala, užička publika je privlegovana jer ima priliku da pogleda najbolje predstave sa područja nekadašnje Jugoslavije koje komunicira bez prevoda, dok umetnici dobijaju priliku da se upoznaju, razmene iskustva i otvore vrata saradnji u oblasti kulture koja ne poznaje granice.
Prema navodima mr Nemanje Rankovića, umetničkog direktora festivala, dugogodišnji selektor festivala Bojan Munjin iz privatnih razloga više nije na poziciji selektora.
- Ubeđen sam i verujem da će selekcija biti dobro prihvaćena, a što se tiče relevantnosti tih predstava u teatrološkom smislu, one svakako to jesu, dodao je.
Prema navodima Stamatovića, blizu 350 kompleta karata je prodato i pre objave repertoara 28. Jugoslovenskog pozorišnog festivala.
Cena pojedinačnih karata na dan početka festivala biće 2 300 dinara. Kompleti ulaznica su u prodaji po ceni od 11.000 dinara (parter sredina) i 9.000,00 dinara (parter strane i balkon) i mogu biti kupljeni i preko administrativne zabrane ili čekovima građana na četiri rate. Pretplatnici sa sezonskim kartama mogu kupiti komplete sa popustom od 20%. Biletarnica pozorišta je otvorena radnim danima od 14 do 20 sati.
Ovogodišnji 28. Jugoslovenski pozorišni festival Bez prevoda su podržali Ministarstvo kulture, sa tri miliona dinara, i Grad Užice sa oko 4,3 miliona što je više nego prethodne godine.
Prateći program festivala počeće tradicionalnom izložbom fotografija Radovana Vujovuća u holu Narodnog pozorišta prve festivalske večeri.
PRATEĆI PROGRAM
- JUGOSLOVENSKI POZORIŠNI FESTIVAL – BEZ PREVODA
1-7. novembra 2023.
- novembar
19:00 Hol pozorišta
Izložba fotografija Radovana Baje Vujovića
- novembar
17:00 Mala scena – Narodno pozorište Užice
Izložba radova studentske radionice “Holokaust – memorijalni prostori” , Univerzitet umetnosti Beograd, Fakultet primenjenih umetnosti Beograd, Odsek Unutrašnja arhitektura i dizajn nameštaja. Mentori : dr Danijela Dimković, docent, mr Tanja Manojlović, redovni profesor i Mirjana Milakić, docent
18:00 Narodna biblioteka Užice
Promocija knjige: Almir Imširević – Zlatni Geler
Izdavač: Buybook
O romanu govore: Ružica Marijanović , Almir Imširević
- novembar
18:00 Narodna biblioteka Užice
Promocija knjige: Nezgodni suglasnički sklopovi – Poetika ritma i otpora Miodraga Miše Stanisavljevića
Izdavač: Užička književna republika i RK LINKS
O knjizi govore: Saša Ilić , Ksenija Radulović, Ružica Marijanović
- novembar
17.30h
Narodno pozorište Užice – Mala scena
Autorski projekat Marije Medenice „NEODUSTAJANJE” , (pozorišna predstva)
- novembar
12:00 h
Regionalni centar za profesionalni razvoj zaposlenih u obrazovanju Užice
Tribina: Kriza čitanja i savremeno pozorište
Moderator: prof.dr Marina Milivojević Madjarev
18.00 Narodna biblioteka Užice
Promocija knjige : SA CVEJOM
Izdavač: Izdavačka kuća Clio i Fondacija Moj Balkan
Priredila: Beka Vučo
O knjizi govore:
Beka Vučo, Ksenija Radulović, Zoran Hamović i Zoran Stamatović