Pod sloganom Šta misliš o svom ocu u Užicu je počeo 28. Jugoslovenski pozorišni festival Bez prevoda na kojem će publika moći da pogleda sedam predstava iz Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Crne Gore.
Festival je otvorila Milena Marković, dramski pisaci i autor predstave Deca koja je odigrana na početku Festivala. Ona je u svom govoru rekla da se stalno seća profesora Jovana Hristića, koji je govorio da je u antičko vreme pozorište bilo kao gladijatorske igre.
–Ljudi su znali sve junake i njihove priče, ljutili su se, plašili su se sa scene, navijali su, vođeni strastima koje su gledali ispred sebe. Tako je bilo i sa Šekspirom. Publika je ulazila izlazila, jeli su, dobacivali glumcima, tada je vladala maksima da umetnost treba da pouči, razonodi i uzbudi. Mnogo je to davno bilo, a pozorište po mom mišljenju je ostalo isto i treba da ostane isto. Mašine će biti pametnije od nas sigurno i sigurno će biti bolje. Međutim, mi ćemo u pozorištu uvek plakati, smejati se, ljutiti i svaki put doživljavati preobražaj u nekog ko je bolji, rekla je Milena Marković.
Obraćajući se prisutnima u ime grada Užica član gradskog veća za društvene delatnosti Ratko Trmčić je rekao da Jugoslovenski pozorišni festival 28. put otvara vrata misiji povezivanje i zbližavanja ljudi koji dele značajan deo kulturnog nasleđa i savršeno se razumeju bez prevoda.
–Svih ovih godina festival je mesto izazova za aktere na sceni, ali i sve nas u publici da teatru koje ima taj potencijal pomognemo da postane osvestilište i svetilište. Pozorište je kažu ogledalo života. Važno je da se suočavamo sa svojim odrazom u tvom ogledalu i budemo zahvalim za dobronamerne poruke koje nam umetnost šalje. I pitanja koja nam postavlja, a koja su često provokativna i intrigantna, kao što je to slučaj ove godine sa sloganom „Šta misliš o svom ocu“. Užice će naredne godine biti prestonica kulture Srbije. Verujemo da smo ovu titulu zaslužili između ostalog i zbog prepoznatljivih međunarodnih manifestacija, među kojima je Jugoslovenski pozorišni festival, rekao je Trmčić.
Izložba fotografija autora Radovana Baja Vujović sa prethodnog Jugoslovenskog pozorišnog festivala i ove godine je otvorena u holu pozorišta.
On ovu pozorišnu manifestaciju prati od početka i svojim fotoaparatom zabeleži trenutke sa svake predstave.
-Inače sam pozorišni fotograf, a kada to radite fotografišete i na probama i onda imate više mogućnosti, a kada ste na Festivalu onda snimate sa jednog mesta i pokušavate da uhvatite ono što je najznačajnije što može da reprezentuje predstavu za iduću godinu. Nekada su predstave bile i scenografski i kostimografski bogatije i sa više svetla, a sada je to manje, rekao je Vujović.
Otvarajući izložbu fotografija Radovana Baja Vujovića kustos užičkog Narodnog muzeja Katarina Dogandžić Mićunović je rekla da dobar pozorišni fotograf uspeva da ovekoveči trenutke koje je teško primetiti.
–U pozorišnoj fotografiji nije ništa slučajno. To je posao koji zahteva izuzetno visoku koncentraciju, upućenost u predstavu, sve njene elemente, ali i ono što je povezuje sa forenzikom je taj iznenađujući efekat. Pozorišna fotografija je postala jedan poseban žanr umetničke fotografije i kao svaka umetnost ona ima svoju usud. Šta je uspud Bajnog posla? Dok se savladava fotografska veština, onaj njen zanatski deo, računa se kako se postavlja svetlo, kako se blica, kako se bira kadar, ugao, a kada pozorišni fotograf uđe u salu, sve to je odjednom zabranjeno, navela je Dogandžić Mićunović.
Prvu predstavu Deca Narodnog pozorišta Beograd u režiji i na muziku Irene Popović publika u Užćicu je ocenila sa 4,35.
Druge festivalske večeri nastupiće Jugoslovensko dramsko pozorište izvešće sa predstavom Edip u režiji Vita Taufera
https://www.jpf.uzickopozoriste.rs/index.php/item/1368-28-jpf-bilten-br-1